Čínska ekonomika, ktorá má v súčasnosti obrovské problémy s upadajúcim hospodárskym rastom, o čom sme vás informovali v našom nedávnom článku, sa zamerala na nový svetový trend, ktorým je elektromobilita. V súčasnosti prebieha v Číne masívna výstavba nových automobiliek, ktoré majú extrémny potenciál zaplaviť globálny trh lacnými elektrickými autami.
Čínska automobilka BYD, ktorej skratka znamená Buid Your Dream a teda „splň si svoj sen“ prekonala v druhom kvartály roka 2023 dokonca aj predaje Tesly. Podarilo sa jej predať celkovo až 703 561 vozidiel, pričom v predchádzajúcom roku ich bolo o 98 % menej. Čínsky automobilový gigant napreduje expresným tempom. Pre porovnanie, výrobca automobilov Tesla dosiahol v druhom štvrťroku 2023 predaj v objeme 422 875 vozidiel, čo je takmer o polovicu menej ako východoázijsky BYD.
Celosvetový trend v znižovaní počtu spaľovacích motorov nahráva čínskym elektromobilom do karát. Avšak, prudké zvyšovanie ich podielu na trhu významne ohrozuje európske automobilky. “Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,” upozorňuje v štúdii Allianz Aurélien Duthoit.
Európske automobilky majú teraz veľmi silného súpera. Čína vyrába lacné elektrické autá, po ktorých je stále väčší dopyt. A dokáže ich vyrobiť za zlomok ceny európskych, či amerických vozidiel. Riaditeľka Peugeotu Linda Jackson uviedla, že “najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s dosť konkurenčnými cenami a s veľmi dobrými autami.”
BYD v súčasnosti buduje na viacerých miestach v Číne nové megatovárne. Ich rozmery sú natoľko robustné, že pohlcujú nie len rozsiahle územia ornej pôdy ale dokonca aj celé dediny. Nemecký portál Wirtschawfts Woche informoval o tom, že kapacity týchto nových závodov sú také obrovské, že po ich dokončení môžeme očakávať vyšší počet vyrobených BYD vozidiel, ako v súčasnosti produkuje BMW alebo Mercedes.
Expanzia automobilky BYD. Zdroj: Wirtschawfts Woche
Číňania práve teraz stavajú novú výrobnú továreň v meste Che-fej vo východočínskej provincií. Jej výstavba bude stáť odhadom 4,3 miliardy dolárov. Čo predstavuje dvojnásobok ceny výstavby továrne Tesly v Shaghaii. Po dokončení stavby bude fabrika schopná vyprodukovať 1,32 milióna vozidiel ročne. Aby sme chápali robustnosť megatovárne, je vhodné uviesť, že najväčší americký závod BMW vyrobí ročne len 400 tisíc vozidiel a nemecký Volksvagen vyprodukuje okolo 800 tisíc automobilov za rok. Slovensko, automobilová veľmoc, v ktorej výrobu realizujú 4 svetové automobilky, nedokáže ani zďaleka vyprodukovať toľko automobilov ako táto jediná nová čínska továreň.
Zakladateľ a predseda predstavenstva automobilky BYD Wang Chuanfu pred časom povedal, že do konca roku 2023 chce vyrábať tri milióny vozidiel ročne. Pričom v roku 2021 ich automobilka vyrábala 700-tisíc.
Európske automobilky momentálne nedokážu konkurovať elektrickým autám z Číny. Priemerná cena európskeho elektromobilu je 56-tisíc eur, zatiaľ čo cena čínskeho je iba 34-tisíc eur. Elektromobily, ktoré v najbližších rokoch vyrobí Čína môžu už do roku 2030 pripraviť európske automobilky až o 7 miliárd eur zisku každý rok.
Mimoriadne dôležitým faktom je to, že Číňania priamo a vo veľkej miere ohrozujú ekonomický rast Slovenska. Slovensko si drží svetové prvenstvo v počte vyrobených áut na obyvateľa krajiny a preto sa pýši statusom automobilovej veľmoci. Na tisíc obyvateľov Slovenska pripadá 183 nových vyrobených automobilov. Toto odvetvie ma najvýznamnejší podiel na ekonomickom raste krajiny a tvorí canva12 % hrubého domáceho produktu celej našej ekonomiky. Až 176 000 Slovákov je zamestnaných práve v automobilovom priemysle.
Čínska automobilka BYD zaznamenala slušný rast, jej expanzia naberá extrémne rozmery. Konkurencia jej nedokáže čeliť, kvôli nízkej cene ponúkaných elektromobilov. Táto špirála udalostí bude mať za následok úplne pretvorenie trhu s automobilmi.